Vaak geen EHBO’er aan boord van een trein

Dat er lang niet altijd een EHBO’er aanwezig is bij treinen is in strijd met de Arbowet, zo stelt vakbond FNV Spoor.

De conducteurs van de NS krijgen allemaal een opleiding tot bedrijfshulpverlener, voor machinisten is dat sinds 2011 niet meer verplicht. Het komt echter vaak voor dat er wegens vertragingen of ziekte-uitval geen conducteur in de trein aanwezig is, dus ook niemand die te hulp kan schieten in geval van nood.

Arriva

Arriva heeft als reactie hierop gemeld dat passagiers op de meeste trajecten wel degelijk kunnen rekenen op de hulp van treinpersoneel. Zij stellen dat alleen op het nieuwe traject Achterhoek-Rivierenland niet altijd een bedrijfshulpverlener aanwezig is, maar op de rest van de trajecten meestal wel.

NS

Ook de NS stelt dat het allemaal wel meevalt en dat het slechts een enkele keer voorkomt dat er geen conducteur aan boord is. In geval van calamiteiten is de machinist verantwoordelijk om contact met de Verkeersleiding en de hulpdiensten te houden.

Op EBHO.Blog123.nl kan men regelmatig berichten lezen over EHBO.