Campagne Werkbuddies

Campagne WerkbuddiesDoor onervarenheid zijn jongeren relatief vaker het slachtoffer dan oudere, meer ervaren werknemers. Het idee achter de nieuwe campagne Werkbuddies is om veiligheid op de werkvloer bespreekbaar te maken, waarin kennis vanuit de opleiding en de praktijk een bindmiddel is om veilig gedrag geaccepteerd te krijgen. De campagne is ontwikkeld door VeiligheidNL, en wordt als eerste in de metaal geïntroduceerd.

De uitstroom van vakkundig personeel alsmede door de vergrijzing kan een bedreiging zijn voor de kennis en ervaring dat in een bedrijf aanwezig is. Met de campagne Werkbuddies koppelen bedrijven jonge onervaren werknemers aan oudere, ervaren collega’s, één op één. Het doel hierin is kennis en ervaringen te delen, zodat deze niet verloren zullen gaan.

Er worden jaarlijks gemiddeld 19.000 jongeren met de leeftijd van 15 tot en met 24 door een Spoedeisende Hulpafdeling (SEH) behandeld als gevolg van een arbeidsongeval. Jongeren in de sectoren bouw en metaal lopen het grootste risico op een arbeidsongeval. In de metaal vindt jaarlijks gemiddeld 1.200 ongevallen plaats, waar het slachtoffer op een SEH afdeling behandeld wordt.

Op EBHO.Blog123.nl kan men regelmatig berichten lezen over EHBO.